Son Dakika
19 Kasım 2017 Pazar

Çocuklara Rastgele İlaç Vermeyin

Çocuklara verilen rastgele ilaçlar daha büyük sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

18 Ağustos 2013 Pazar, 12:12

Halk arasında ‘bazı ilaçların kullanılması sonrasında bir takım istenmeyen bulguların ortaya çıkması’ olarak bilinen ilaç allerjisi; genellikle antibiyotikler, antiinflamatuvar ilaçlar, ağrı kesici, ateş düşürücü ilaçlar ve havale nedeniyle kullanılan ilaçlarla görülüyor. Uzmanlar, çocukların hangi ilaca alerjisi olduğunun belirlenmesi gerektiğine dikkat çekiyor.

Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı Anabilim Dalı Çocuk Alerji Bilim Dalı tarafından yapılan açıklamada, ilaç allerjisi olarak sıklıkla deri döküntüleri görülmekle birlikte daha nadir olarak şiddetli allerjik tablolar da görülebildiği ve bu durumun kişinin hayatını tehdit edebildiğine dikkat çekildi.

ALLERJİ GÖSTERİLEN İLAÇLARI DOKTORUNA SÖYLEYİN

İlaç allerjisinin sadece bir veya birkaç kez ortaya çıkabildiği gibi değişik sürelerde yineleyerek yıllarca seyredebildiğinin dile getirildiği açıklamada, “Bulguların olmadığı dönemlerde çocuk son derece iyi olup tamamen sağlıklı bir görünümdedir. İlaç allerjisi görülme sıklığı kesin olarak bilinmemekle birlikte yüzde 2-4 oranlarında bildirilmektedir. Anne ve/veya babasında ilaç allerjisi veya bir başka allerjik hastalığı olanlarda görülme sıklıkları artmaktadır. Bireylere göre farklı olarak bir çok ilaca (antibiyotikler, ağrı kesici, ateş düşürücü, lokal ve genel anestezide kullanılan ilaçlar), karşı allerji sonucu görülebilir. İlaç allerjisinin tanısı çocuklarda öykünün değerlendirilmesi, muayene ve çeşitli allerji testleri, yapılarak konulabilir. İlaçlarla yapılan deri testleri allerji uzmanlarının gözetiminde ve şiddetli allerjik reaksiyonlar meydana gelebileceği için bu reaksiyonların tedavilerinin yapılabildiği yerlerde yapılmalıdır. İlaç allerjisinin tedavisindeki en önemli nokta korunma tedbirleridir. İlaç allerjisi olan kişilerde allerjik olduğu bulunan ilaçlar kullanılmamalıdır. İlaç kullanılması gerektiğinde önceden allerji yaptığı belirlenen ilaçların çocuğun doktoruna söylenerek uygun ilaçların seçilmesi sağlanmalıdır. Önemli ve şiddetli bir ilaç allerjisi reaksiyonu varsa hastaların bunu gösteren bir kart taşımaları sağlanmalıdır. Ayrıca çapraz allerjik reaksiyon yapabilecek ilaçlar konusunda dikkatli olunmalıdır.” denildi.

Enjeksiyon (iğne) şeklindeki tüm ilaçların mutlaka bir sağlık kuruşunda yapılmasının tavsiye edildiği açıklamada, iğneden sonra en az yarım saat gözlem altında kalınması gerektiğine vurgu yapıldı. Açıklamada, ağızdan alınan ilaçların genel olarak daha az ve daha hafif reaksiyonlar oluşturduğundan mümkün olduğunca ağız yolu ile alınan ilaçların tercih edilmesi istenildi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı Anabilim Dalı Çocuk Allerji Bilim Dalı açıklamasında şu ifadelere yer verildi: “Bulgular ortaya çıktığında tedavi etmek için gerekli ilaçlar kullanılabilir. İlaçlar bulguların ağırlığına göre şurup, hap, merhem, iğne şeklinde olabilir. Ancak burada akılda tutulması gereken nokta Anafilaksi (ciddi allerjik reaksiyon) olgularında hayati tehlike oluşabilir bu nedenle tedavisi mutlaka sağlık kuruluşlarında yapılmalıdır. Tedavisi planlanan hastaların uygun aralıklarla takip muayeneleri yapılır, aralardaki rahatsızlıklarını nasıl tedavi edecekleri konunda bilgiler verilir ve halledemedikleri bir problemle karşılaştıklarında nereye başvuracakları kendilerine açıklanır. Hastalar kendilerine önerilen tedaviye uydukları takdirde hastalığın yineleme ve ağırlığında azalma görülür, tedaviye uyulmadığı takdirde hastalık bulgularında ilerleme görülebilir. Hastaların uygun aralıklarla izlenmesi ve hastalığın seyrine göre tedavinin yeniden düzenlenmesi en önemli noktalardan biridir. Hastalık tedavi edilmediğinde Anafilaksi (ciddi allerjik reaksiyon) olgularında hayati tehlike oluşabilir.”

Yorum yazın...

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Wordpress Haber Teması Tasarım ve Programlama: Seçkin Talanöz